Podstawa w zakupie roweru to teren po którym zamierzamy się poruszać oraz to co zamierzamy robić z tym rowerem. Zasadniczy podział rowerów uwzględnia następuję klasy: 

 
rower miejski (holenderka) - posiada wygodną obniżoną ramę, miękkie siodełko i duże koła, idealny do poruszania się w mieście na płaskim terenie, jazda na takim rowerze po mieście jest mniej mecząca niż na cięższym, popularnym górskim rowerze, jedziesz w pozycji wyprostowanej, rower posiada też koszyk i bagażnik :)
 
rower górski (MTB) – od lat niezmiennie najpopularniejszy typ roweru w Polsce, nadaje się na jazdę terenową o zmiennych warunkach atmosferycznych – z tym rowerem pokonasz polne drogi, szosy, górskie szlaki, błoto, kałuże, niepolecany na wyasfaltowane trasy. Posiadają prostą ramę, szerokie opony z wyraźnym bieżnikiem, od 21 do 27 przełożeń co umożliwia różne prędkości jazdy.   
 
rower szosowy (kolarka) – dostosowany do drogi twardej - to dopiero rower na gładkie, pięknie wyasfaltowane szosy i długie dystanse. Posiada duże, bardzo wąskie koła i charakterystycznie wygiętą kierownicę (rogi baranka) musi być ekstremalnie lekki – max 6,8 kg by osiągać najmniejszy opór aerodynamiczny, posiada do 21 przełożeń, kierowca w trakcie jazdy ma pochyloną sylwetkę.  Zabierz taki rower w trasę a odwdzięczy się szybką jazdą na długim dystansie.
 
rower crossowy /trekkingowy – można te typy rowerów opisać wspólnie gdy posiadają bardzo podobne rozwiązania łączące w sobie element rowerów górskich i szosowych. Nadaje się na dłuższe dystanse po utwardzonej nawierzchni, na zmiennych warunkach pogodowych. Koła są duże, raczej wąskie, bieżnik niewielki (zapewniający przyczepność na trasie). Trekkingówka posiada miejskie udogodnienia np. wygodna ramę, miękkie siodełko, bagażnik, błotniki... - idealna na jazdę po mieście, w parku. Crossówka to typ odrobinę bardziej sportowy, na wycieczkę za miasto.