Rozmiar
Wybierasz rower – stajesz okrakiem ponad ramą, która powinna znajdować się kilka centymetrów poniżej. Siadasz na siodełku, stawiasz nogę na pedał i ustawiasz na najniższej pozycji wówczas staw kolanowy powinien mieś staw kolanowy w lekkim zgięciu. 
 
Rama
Bardzo istotny element wyposażenia – rodzaj tworzywa z którego jest wykonana rama wpływa na  cenę roweru – najlepsze tworzywo za rozsądną cenę to aluminium. Zwróć uwagę na spawania ramy. Rama „damska” – nadaje się na jazdę miejską, rama „męska” -  służy do jazdy terenowej i intensywnej eksploatacji (nadaje się również dla kobiet) - ramy takie po prostu lepiej przenoszą obciążenia, są sztywniejsze i wydajniejsze.
 
Hamulce
Zazwyczaj sugerowane przy wyborze modelu przez producenta
typy hamulców:
v – breake - najpopularniejsze, stosunkowo tanie, uniwersalne i w miarę niezawodne, nadają się do trekingowych i górskich 
szczękowe – droższe i bardziej skomplikowane niż v – break, posiadają płyn hamulcowy  zamiast linki
tarczowe – zaawansowane, drogie, praktycznie niezawodne, odporne na zmienne warunki,wymagają założenia piast na kole
 
V-breake i tarczowe są najpopularniejsze
Opony
Dostosowane są do typu roweru:
Miejskie lub Trekkingowe – 26-28' średnio bieżnikowane, średnia przyczepność
Szosowe  - wąskie, delikatnie bieżnikowane, nadają się na dystanse po asfalcie, średnia i  niska przyczepność na wszelkich nierównościach, piasku żwirze, potrzebne są wąskie obręcze
Górskie – opony szerokie (nawet do 2,5 w zjazdówkach) z agresywnym bieżnikowaniem
 
Przełożenia
Współcześnie układy napędowe rowerów dają możliwość zmiany przełożeń od 3 do nawet 30 biegów.
Góral - posiada 3 zębatki przednie i od 7 do 10 tylnych, co daje 21 do 30 przełożeń
Rowery Szosowe (kolarki) posiadają obecnie nawet  3 przednie i 10 tylnych co daje 30 różnych biegów
Dla jazdy amatorskiej wystarczy 3 z tył i 7 z przodu (21 przełożeń)
 
Amortyzacja
Pytanie, czy amortyzacja jest nam na pewno potrzebna? Jeżeli planujemy jazdę miejską po prostym terenie z amortyzatorów można spokojnie zrezygnować (amortyzatory dużo ważą a bujanie na nierównościach wytrąca dużo energii podczas jazdy). Jeżeli jeździmy w terenie, zapewne się przyda.