Zimowy wyjazd i białe szaleństwo... ni ma nic przyjemniejszego! Aby wiosna i latem z zimowego wyjazdu pozostały tylko mile wspomnienia zadbajmy o kondycję i właściwe przegotowanie sprzętu.

Regularna aktywność powinna stanowić absolutne minimum w ciągu roku aby mięśnie (ryzyko zakwasów) i stawy (ryzyko kontuzji) były zaadaptowane do wysiłku zjazdowego, gdyż narciarstwo, nawet rekreacyjne to sport, który wymaga przygotowania. 


Obolałe mięśnie na drugi i trzeci dzień po przyjeździe do kurortu sprawiają że spada nam siła mięśniowa oraz radość z wyjazdu, z kolei znacząco wzrasta ryzyko kontuzji.

Jeżeli decydujemy się na wyjazd powinniśmy odpowiednio wcześniej zadbać o naszą kondycję. Osoby, które prowadzą siedzący tryb życia, powinny bezwzględnie zwiększyć poziom aktywności fizycznej już w okresie jesiennym. Intensywne przygotowania rozpoczynamy 6 tygodni przed wyjściem na stok. A zatem:

–               rozgrzewka przez każdym wysiłkiem

–               regularny jogging 2-3x/tydź

–               regularna jazda na rowerze (np. stacjonarnym) 2-3x/tydź

–          wzmacniamy mięśnie (zwłaszcza mięśnie grupy przedniej uda) nóg i adaptujemy stawy (zwłaszcza stabilizatory – więzadła kolan) do stromych powierzchni: bieg „z góry” najlepiej ze stromego stoku, zbieganie po schodach, podskoki do głębokiego przysiadu, przeskoki obunóż lub jednonóż przez przeszkodę (np. ławeczkę) 

–                 ćwiczenia na piłce – jeżeli Twoja praca wymaga kilkugodzinnego siedzenia – siedź na piłce aktywizujesz tym samym mięśnie tułowia i wzmacniasz stabilizacje kręgosłupa gdyż jazda na nartach, a tym bardziej na desce wymaga balansowania ciałem, a więc przechylania się i wykonywania skrętów tułowia.

–                  stretching – rozciąganie mięśni po każdym treningu

A teraz sprzęt … zdecydowanie jego jakość i przygotowanie ma wpływ na bezpieczeństwo. Dość popularną praktyką jest wypożyczanie sprzętu. Najbardziej racjonalnym rozwiązaniem jest kupienie części sprzętu nowego - buty, kombinezon, rękawice i kask oraz wypożyczenie reszty, czyli nart, kijów czy snowboardu. Sprzęt należy dopasować do naszych rzeczywistych umiejętności – podpytajmy konsultanta w sklepie sportowym lub instruktora narciarstwa. Poza podstawowymi: dopasowanymi kijami, wiązaniami, nartami oraz butami (już wkrótce znacznie bliższe informacje :) nie zapomnij o:

–            goglach lub okularach p/słonecznych z silnym filtrem UV - dzięki nim unikniesz nie tylko urazów gałki ocznej spowodowanych odpryskami  śniegu i lodu, ale także zapaleniu spojówek spowodowanych promieniami ultrafioletowymi odbijającymi się od śniegu.

–               kasku – choć w Polsce nie obowiązuje jeszcze nakaz jazdy w kasku zarówno dorośli jak i dzieci dla dla własnego bezpieczeństwa powinni posiadać podczas jazdy kask

Prawidłowo dobrany sprzęt narciarski ma ogromne znaczenie i wpływ na bezpieczeństwo narciarza.   Należy pamiętać, że najlepsza marka i jakość sprzętu nie zastąpią solidnego przygotowania kondycyjnego do sezonu, rozgrzewki przed jazdą, oraz zdrowego rozsądku na stoku. Zapraszamy do przeczytania i zapoznania się z kolejnymi artykułami dotyczących narciarstwa.