W Polsce szlaki górskie są znakowane w celu ułatwienia bezpiecznego dotarcia do najciekawszych miejsc regionu. Powstały w sposób zaplanowany z zachowaniem szeregu przepisów m.in. bezpieczeństwa turystów i ochrony środowiska. Wzory oznaczenia szlaku turystycznego są ustandaryzowane - oznaczone prostokątem, o wymiarach 9x15 cm składającym się z trzech poziomych pasków - paski zewnętrzne białe, a pas środkowy w kolorze szlaku. Kolor, którym oznaczony jest szlak nie ma związku z trudnością szlaku dla turysty pieszego, w przeciwieństwie do oznaczeń szlaków narciarskich  – gdzie kolor określa stopień trudności trasy narciarskiej.  Szlak oznaczony kolorami:

- czerwonym – oznacza szlak główny ( np. Główny Szlak Beskidzki, Mały Szlak Beskidzki) prowadzi przez najciekawsze i najpiękniejsze szczyty danego Pasma Górskiego

- niebieski - szlaki dalekobieżne

- żółty – szlak łącznikowy

- zielony – szlak prowadzi do charakterystycznego miejsca

- czarny – szlak tzw. dojściowy

W pobliżu górskich kurortów turystycznych stworzono też górskie szlaki spacerowe, o długości max 5 km, obejmujące najciekawsze przyrodniczo tereny do krótkich wędrówek pieszych. Oznaczone kwadratem o boku 10 cm, z przekątną dzieląca na dwa trójkąty z których górny prawy jest koloru białego, a lewy dolny w kolorze szlaku.

Innymi znakami które możemy spotkać na trasie są tablice szlaków dojściowych które prowadzą na ze szlaku głównego do miejsca ciekawego np. źródełka, kapliczki, zapadliska, pieczary czy jaskini. Ich znakiem są kwadraty o wymiarach 10x10 cm o białym tle z symbolami w kolorze szlaku od którego odchodzą ścieżki dydaktyczne.

Na trasie niejednokrotnie możemy spotkać dodatkowe oznaczenia i tablice z opisem szlaku, czasami przejścia, przygotowane  miejsca do odpoczynku i ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi, dodatkowe schody, poręcze, mostki, łańcuchy, klamry ułatwiające przeprawę przez najtrudniejsze trasy. Pamiętajmy, wybierając się na trasę bezwzględnie należy wziąć ze sobą mapę szlaków, na które się wybieramy wraz z oznaczeniem czasów przejścia poszczególnych odcinków – te czasy traktujemy jednak z zachowaniem granicy bezpieczeństwa (licząc dla siebie odrobinę więcej na przejście każdego odcinka).